4

Pensionsspara?

Jag ska bli vuxen nu. På riktigt. Och börjapensionsspara. Så att jag kan leva loppan och resa till Florida och Spanien och sånt som pensionärer gör sen när jag blir pensionär.

Men hur ska man spara...? I Fonder...?
Och hur mycket ska man spara egentligen...?
Och hur vet man hur mycket man får ut sen när man sparat klart...?

Vi har inget slags pensionsparande genom jobbet, så jag MÅSTE verkligen spara själv. Annars kommer jag bli en sån där bitter pensionär som sitter framför tv:n i min gungstol hela dagarna och muttrar om hur mycket bättre det var förr och hur odugliga och ouppfostade dagens ungdom är. Hujedamej.
1 Hilda:

Tyvärr kommer du inte ha råd med TV. Moahaha!



Jag sparar 100kr/mån i ett par fonder (en safe och en med högre risk). Sparade 500kr/mån i början men far och co sa att det är bättre att spara till annat nu i början iom att man kanske köper boende och sånt. Men jag har ju pension via jobbet så du kanske bör spara mer. Kan du inte ringa typ SEB el nåt? Har för mig att de skulle ha ngn ge-råd-om-pensiontelefonlina och det tar de ju inget för. Eller gå till din bank =) Tror du ska kolla lite vad de tar ut för avgifter på ev vinster sen. Så de inte plockar ut 30% av din avkastning. Not so fun.

2 anni:

ÅH, du är så BRA HILDA! =) Ses i morgon!

3 Viktor:

Lita inte på vad bankernas "rådgivare" säger. Wall Street Journal brukar ha en tävling där en apa får kasta pil på ett antal aktier för att sedan jämföra dess avkastning med aktier utvalda av experter. Apan har vunnit flera gånger i rad om jag inte missminner mig...



Om jag var du skulle jag acceptera lite större risk nu i början av sparandet då du inte har så mycket att förlora. Med tidens gång kan du ju sedan sprida ut innehavet lite för att sänka risken på avkastningen.



PS. Det gör inget att du inte gillar Serneholt, jag gillar henne för oss båda :)

4 Tove:

nämen..jag hoppas verkligen inte att det är herr brage som gillar serneholt? äre äre äre? I så fall...MEN VIKTOR!!