0

Nationaldagen

 
Idag är det Sveriges Nationaldag! Så... Glad Nationaldag! Eller vad säger man egentligen? Känns verkligen som om man har noll koll på denna dag.. Folk vet knappt varför man firar.. Jag hade något svagt minne av att själva datumet hade något med Gustav Vasa att göra, men jag var inte hundra, så jag vände mig till Wikipedia så klart:
 
Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 och Sverige blev ett självständigt land. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni.


Så nu vet vi det! Skönt va? Nu vore det ju även kul om det var så att man gjorde något särskilt av denna dag. Utomlands betraktas t ex Midsommar som Sveriges Nationaldag, eftersom det är då svenskarna firar Sverige.. Typ.. För visst är det något slags firande på Skansen har jag för mig, men vore det inte kul med lite flaggor på stan, och en parad kanske? Vi borde kolla in våra grannar i Norge, och ta efter dem lite grand tycker jag!

 

Själv ska jag på Linas Picknick i Blåsutparken tänkte jag, och sedan ska jag gå på dans/fitnesskurs, för vi har inget uppehåll fast det är Sveriges Nationaldag tydligen. Lite konstigt tycker jag.