0

03 Mina föräldrar

När mina föräldrar träffades så jobbade min pappa på sjön. Han var maskinist på lastfartyg.. åkte från Göteborg till massa olika hamnar, Australien minns jag mest om. Min mamma var sjuksköterska.. och jobbade i Kisa redan då om jag inte missuppfattat det hela. De gifte sig den 24:e februari 1978. Min pappa slutade på sjön när jag födddes, för att han ville vara hemma med mig så klart - så brukar jag lägga fram det i alla fall, haha!

Det bästa med min pappa är att han kan precis ALLT. Han vet allt om allt och han är händig och kan bygga allt. Jag ser honom lite som min personliga MacGyver. Om det är något man undrar över så vet han det, och han kan berätta om historian bakom allt oxå. Och det gör han, ofta och gärna och länge. Minns speciellt ett tillfälle då pappa förhörde mig för jag skulle ha prov i religion eller vad det var.. Och pappa berättade 100 nya saker om varje fråga han ställde.. Så när vi fick provet hade jag ALLA rätt! Tack vare pappas utläggningar så klart, för allt stod inte ens i boken som vi hade. MEN då tyckte min lärare att provet var för lätt, så han tog bort betyget MVG på det.. JÄKLA TÖNT! Jag var SÅÅÅ sur.

Det bästa med min mamma är att hon ALLTID finns där. Jag kan prata med henne om nästan allt! Och jag vet att hon skulle göra allt hon kunde för att hjälpa mig om jag hade problem med något. Hon tar hand om hemmet och att hon lagar mat till oss allihopa och hon bakar och hon inreder och hon syr gardiner och påskpyntar och julpyntar och var inte förrän jag flyttade hemifrån och ville skapa ett eget hem som jag förstår hur SVÅRT det måste ha varit att få all tid att räcka till. Hon är liksom limmet som håller ihop hela vår familj. Hon var den som fick mig och min syster att bli sams igen efter alla våra gräl vi haft (vi bråkade extremt mycket när vi var mindre) och hon var den som fick mig att förlåta allt och alla för allt när jag var långsur (som jag ju nästan alltid är).

Mina föräldrar är världens bästa föräldrar... Och de har visat mig att man kan vara lycklig tillsammans med EN människa hela sitt liv, man KAN hitta sin självfrände. Något som jag tyckte var lite jobbigt när jag var tonåring, men som jag älskar att se nu, är när man kommer in i ett rum där mamma och pappa är och så står de och pussas och är så söta, haha!