4

Eurovision Song Contest 2009 Semifinal 1

Som en sann Eurovision älskare måste jag självklart göra alla uppmärksamma på mina extremt viktiga åsikter om de olika bidragen. Eftersom jag vet bäst och aldrig har fel. Just det, Hilda och Karro bidrar oxå med sina expertkommentarer.. Vi ger 1-5 poäng. Max poäng är alltså 15 totalt. 5 av oss var...

1. Montenegro - Hilda gillar refrängen och tycker hon sjunger bra. Karro tycker dansaren har snygg häck. Jag hatar hennes uttal. Totalt poäng: 9.
2. Tjeckien - Dissad av alla. Totalt 0 poäng. Ett hån mot hela tävlingen. Ta bort honom. Hilda säger dock att om man tar bort muschen och rufsar runt honom i håret och gör honom längre, och byter kläder, så skulle hon kanske kunna tänka sig att ligga med honom.
3. Belgien - Han ser ut som om han har en pinne uppe i häcken. Karro tycker musiken är för hög så att man inte hör sången.. om man nu vil höra den.. Jag gillar själva musiken dock.. men.. Totalt 3 poäng.
4. Vitryssland - Han kan ju i alla fall sjunga.. även om han verkar kär i sig själv.. OJ, vilket fint halsband han har.. not. Karro: HAN HAR ROSA ÖGONSKUGGA! Han HAR rosa ögonskugga! Poäng: 9.
5. Sverige - GO Marlena GO! Vi är partiska och får inte rösta och ger därför inga poäng. Men internt: 12 poäng.
6. Armenien - Hilda kommer få mardrömmar om hennes ögon inatt. Karro tycker inte att rösterna passar ihop. Fast JAG gillar faktiskt refrängen lite. Men de ser ut som monster ur en disneyfilm.. onda häxor. Och vi fattar inte varför dansarna har strumpebandshållare.. 6 poäng. Hilda och jag är INTE överrens.
7. Andorra - Varför har dansarna så fula kläder.. Karro reagerar över sångerskans (som förövrigt var en del av Me and My som gjorde dub i dub) korta kjol.. På ett negativt sätt. Vi känner inte direkt nåt alls faktiskt.. Bara blhaha.. Jag tycker den är lite tjatig bara. 6 poäng.
8. Schweiz - Sjunger han en annan låt än vad de spelar..?  Den växer lite, jag gillar slingan i refrängen.. Oohaah:et känns lite som Kisa folkets Park, på ett positivt sätt. De HIlda skulle ligga med hittils. 11 poäng.
9. Turkiet - Minus för att tjejerna inte har så mycket kläder men den enda mannen på scenen är fullt påklädd. Mer minus för allt kråmande. Och vi väntar fortfarande på refrängen... den är inte så "mäktig" direkt. Man hör verkligen hur andfådd hon är. Borde tränat lite mer kanske. Hon sjunger ju inte ens i refrängen. 8 poäng.
10. Israel - Blaha.. Lite fin kanske.. Stort att det är en arab och en israel som representerar Israel. Det kan de få en extra poäng för. Totalt 6 poäng.

Paus - Killen i Greenroom var söt (den jag skulle ligga med hittills i programmet). Programledarna är katastrof. En gubbsjuk karl som är tillsammans med en brud som inte verkar kunna ett enda språk (Karros kommentarer) vad kan gå fel??

11. Bulgarien - Jag tycker bara det låter blä. Och falskt. Karro tycker det är för platt (och illusterar med sin bästa operaröst hur det ska låta). Han sjunger såååå falskt. Och låter som en kastrat pojke. 2 poäng.  
12. Island - Me like. Hon är som Islands svar på Taylor Swift i sin lilla prinsessklänning. En klänning som dock inte är så söt. Hon är grymt söt. Och sjunger grymt bra. 11 Poäng.. det är Hilda som är elak, hon tycker det är lite trist.
13. Makedonien - Me like, jag gillar att de sjunger på sitt eget språk och de sjunger bra och det är en bra låt. De får inga poäng för att de är snygga direkt.. Och hur mycket hårdrock är det att ha chinos på sig då? Totalt 11 poäng. Åter igen är det Hilda som är lite snålare än mig och Karro.
14. Rumänien - Varför har hon en svans på klänningen? Hildas förslag är att hon är en ekorre eftersom hon kom ut ur ett träd i början.. Trallvänlig låt, lite söt. Konstig dans helt plötsligt.. 10 poäng. Långt ifrån sämst.
15. Finland - Jag gillar den a lot. Värsta danslåten! Sommarplåga och kommer spelas mycket är kommentaren från mina damer i soffan. Rap:en är inte direkt höjdpunkten i låten. En av de få låtar där det faktiskt händer något. 12 Poäng!! Högst hittills.
16. Portugal - Hilda tycker inte hon ska ha svart på sig, det låter som en färgglad låt. Karro tycker att det måste hända nåt ordentligt för att de ska få en hög poäng av henne. Den är ju lite tråkig och går likadant hela tiden.. Men jag gillar melodin.. Totalt 7 poäng.
17. Malta - Chiara, hon har ju varit med två gånger tidigare. Och med samma låt igen känns det som.. Rösten är inte lika klockren heller gör Karro oss uppmärksamma på. Hilda tycker den är mäktig och ger hööög poäng. Högt av Karro oxå. Jag är lite trött på henne, men låten är bra.. Totalt 13 poäng.
18. Bosnien Hercegovina - I love this. Jag kan inte låta bli. De sjunger på sitt modersmål och låten är pampig och stor. Och han sjunger bra. De är coola och gör ett häftigt framträdande.. Hilda undrar om killen med långt hårs huvud var inklippt för det är så jäkla stort. Totalt 13 poäng.

Enligt oss borde alltså dessa gå vidare:
Bosnien Hercegovina 13 poäng. Rätt/Fel
Malta 13 poäng. Rätt/Fel
Sverige 12 poäng. Rätt/Fel
Finland 12 poäng. Rätt/Fel
Island 11 poäng. Rätt/Fel
Schweiz  11 poäng. Rätt/Fel
Makedonien 11 poäng. Rätt/Fel
Rumänien 10 poäng. Rätt/Fel
Vitryssland 9 poäng. Rätt/Fel
Montenegro 9 poäng. Rätt/Fel

Dessa gick vidare fast vi inte ville det:

Turkiet
Israel
Portugal
Armenien
1 Malin:

Förlåt... men ere okej om jag inte läser detta inlägg? =)

2 Tove:

meen Anni!

kvinnliga programledaren är ca 27 år och supermodell. ;) http://supermodels.nl/nataliavodianova



gubben var äcklig dock..urk tafs tafs tafs mest hela tiden

3 Annso:

Åh, jag är så glad över att någon annan insett att gubben var tokäcklig och väljer att blogga om det. Känner ett starkt behov av att ventilera detta med nån, men hemma hos oss står halva förhållandet inte ut med att komma nära en tv när det är Schlagerfestivaldags...



Jag tycker detta visar på alldeles för gamla värderingar, där mannen leder tillvaron och ser kvinnan som utsmyckning. Tyvärr ser det ju fortfarande ut såhär i många delar av Västeuropa och övriga världen än idag.



Och dääär kom feministen i mig fram... :)

4 anni:

Mycket bra sagt Annso! Det mest tragiska var ju att hon verkligen levde upp till rollen att hon skulle vara puckad och snygg.